VAN A TOT EN MET Z OP TREFWOORD
Zet uw huisvuil of ander afval niet op de gang, ook niet tijdelijk. Huisvuil, glas en papier kunt u deponeren in de containers aan de Daguerrestraat en de IJburglaan. De grofvuilinzameling van het stadsdeel Oost is op dinsdag vanaf 7.30 uur. U kunt maandag vanaf 21.00 uur grofvuil bij de containers plaatsen. Frituurvet en bakolie mogen onder geen beding in de riolering terecht komen; u kunt dit afleveren bij het Afvalpunt aan de Cruquiusweg 90 of Rozenburglaan 1. Klik voor meer informatie over afvalinzameling in Oost. Nog meer over huisvuil in ons appartementencomplex. Afzuig- en wasemkappen die voorzien zijn van een motor, alsmede (keuken)ventilatoren en wasdrogers, mogen niet worden aangesloten op het mechanische afzuigsysteem en de daarbij behorende kanalen. Deze apparatuur veroorzaakt overlast in andere woningen. In het Huishoudelijk Reglement is hierover meer te lezen op pagina “Reglementen”. Nee, het is niet toegestaan om aircosystemen (buitentoestellen) in de gemeenschappelijke delen (bijvoorbeeld daken, tuinen, gangen, hallen) te plaatsen. Het is evenmin toegestaan om doorvoeren te maken in de gevels van het wooncomplex of een converter aan de gevel te hangen. Zie hiervoor de splitsingsacte en het huishoudelijk reglement. Heeft U aluminium kozijnen? Sommige daarvan hebben een draai- kiepconstructie. Werkt het mechanisme voor het draaien en kiepen van het kozijn niet meer of niet meer naar behoren? De aluminium kozijnen zijn in de bouw geleverd door de fa. Kolf en Molijn. Herstelreparaties kunnen worden uitgevoerd door het bedrijf: Gevelbeheer Nederland. Een service aanvraag kan per mail info@gevelservice.nl, met vermelding van telefoon en adresgegevens. Zij bellen dan terug voor een afspraak. Zie ook de website van het bedrijf. Eigenaren hebben bij de notaris vastgelegd dat zij een appartementsrecht hebben gekocht. Dit houdt in dat behalve het eigendom over het appartement dat privé is, een evenredig gedeelte van de gemeenschappelijke ruimten is verworven. De gemeenschappelijke ruimten worden beheerd door de VvE, waarbij verplicht alle eigenaren zijn aangesloten. Voor meer informatie: Appartementsrecht. Bij parkeerschade aan uw auto, of schade als gevolg van inbraak kunt u uw verzekeringsmaatschappij inschakelen. Doe altijd aangifte bij de politie. De politie kan camerabeelden opvragen bij de huismeester. Camerabeelden kunnen alleen worden opgeleverd als de schade recent is, en het tijdvak waarin het is gebeurd kort. De VvE Parkeren Woon- en winkelcomplex IJburglaan Amsterdam, kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die is ontstaan aan voertuigen die in de parkeergarage zijn geparkeerd. Lees: Algemene voorwaarden parkeergarage IJburg. Laat geen waardevolle spullen achter in uw auto. Bewaar uw parkeerpas ook niet in uw auto: Wilt u een inbraak ook melden bij de huismeester? Er ontstaat dan een totaalbeeld van wat in de parkeergarage gaande is. Helaas is dat niet toegestaan. Het gebruik van open vuurinstallaties (barbecues, vuurkorven) is zowel op de balkons als op de terrassen niet toegestaan. Lees hier meer over in het Huishoudelijk Reglement op de pagina “Reglementen”. Alle appartementen hebben balansventilatie met invoerkanalen voor verse lucht aan de gevel en op het dak. De schadelijke rook van vuurinstallaties zal de appartementen binnendringen. Bergingen zijn uitsluitend bestemd als bergruimte. Het is niet toegestaan in de bergingen brandgevaarlijke of ontplofbare stoffen en/of apparatuur op te slaan. Ons woon- en winkelcentrum is voor een groot deel een openbaar terrein met alle voor- en nadelen die daarbij horen. Soms komen er ongenode bezoekers en jongeren die van het gebied een speelplaats of hangplek maken. In een enkel geval leidt dat tot vandalisme en vaker tot het maken van troep. Om ongewenste effecten tegen te gaan heeft de huismeester de opdracht om bezoekers en jongeren aan te spreken op de huisregels van het woon- en winkelcomplex. De parkeergarage is alleen toegankelijk voor het parkeren. De ruimte achter de hekken in de parkeergarage is alleen toegangkelijk voor “bevoegden”. Dat zijn de bewoners en hun gasten. Alle loopdeuren van het particuliere deel in de parkeergarage zijn voorzien van een sticker: “verboden voor onbevoegden, art. 461 WvS”. Het leefklimaat kan alleen worden verbeterd als ook anderen dan de huismeester letten op wanordelijkheden in en rondom het gebouw en hierop actie ondernemen. Zo nodig kan de politie worden gebeld. De risicoadviseur van de opstalverzekering van ons gebouw adviseert om in elk appartement een blusdeken te plaatsen. Elke bewoner kan de aanschaf hiervan zelf overwegen. In principe kunt u niet in de vloer boren. In alle woningen in het complex en dus ook in de uwe is vloerverwarming aangebracht. Boren in de vloer, wanden en plafonds dient zoveel mogelijk vermeden te worden. Bij schade is de veroorzaker verantwoordelijk voor alle schade en vervolgschade, ook die aan omwonenden berokkend wordt. Zie ook het Huishoudelijk Reglement van de VvE Joris Ivensplein. Nee, het is verboden vanaf de balcons of terrassen dieren te voederen of etensresten en ander afval buiten te zetten of te gooien. De kans bestaat dat door het voeren van vogels, ongedierte wordt aangetrokken. Ook kan overlast ontstaan door de uitwerpselen van vogels of andere dieren en extra onderhoud aan het dak nodig zijn. Zie het Huishoudelijk reglement. Op de pagina “Informatie voor leden” staan de meest belangrijke documenten: vergaderstukken en verslagen van jaarvergaderingen. Om te kunnen downloaden is het nodig om in te loggen met uw account. Daarnaast is er een uitgebreid archief vanaf 2007 met alle relevante documenten bij het administratiekantoor VVE-Beheer te Rijswijk dat beschikbaar is voor leden van de VvE (eigenaren). Hier zijn alle documenten te downloaden nadat u zich heeft geregistreerd. Denk bijvoorbeeld aan de splitsingsakten, meerjaren-onderhoudsplan, begrotingen, expoitatierekeningen en verslagen van jaarvergaderingen. Voor meer informatie: VVE-Beheer Rijswijk, PORTAAL 2100. U bent eigenaar-bewoner van een woning en/of parkeerplaats. U bent van rechtswege lid van de Vereniging van Eigenaars (VvE) Joris Ivensplein en/of VvE 46 Parkeerplaatsen en/of VvE 77 Parkeerplaatsen. In deze verenigingen worden afspraken gemaakt over het beheer en bestuur van de gemeenschappelijke delen zoals de liften, de entrees, de tuinen en de trapportalen. Eén keer per jaar wordt u uitgenodigd voor de jaarvergadering van de VvE waarbij u bent aangesloten. Hier worden afspraken gemaakt over de begroting en de exploitatie van het voorgaande jaar wordt vastgesteld. Orange Capital Partners (OCP) Alpha 1 Beheer B.V. is de eigenaar met de meeste appartementsrechten (woningen en/of parkeerplaatsen). Zij hebben opdracht gegeven aan MVGM Woningmanagement om de woningen te verhuren. Alle afspraken die zijn en worden gemaakt in de VvE’ s gelden ook voor de huurders. Ja, het eigenaarsbelang is meeverzekerd onder de opstalverzekering. De opstalverzekering is afgesloten door de hoofdsplitsing van Blok 5 (alle woningen, de winkels en de parkeergarage). Wanneer u een woningverbetering (zoals luxe keuken, luxe badkamer of vaste tegel- of parketvloer etc) heeft aangebracht in uw woning dan bestaat voor schade aan dit eigenaarsbelang mogelijk dekking onder de opstalverzekering. Klik op de volgende link voor de taxatie waarop de opstalverzekering is gebaseerd: Taxatierapport Troostwijk 2012 Opstalverzekering. Heeft u schade aan een woningverbetering? Mogelijk kan een beroep worden gedaan op de opstalverzekering. Voor de schademelding kunt u een schadeformulier (inclusief eventuele foto’s, aankoopnota’s en hersteloffertes) zenden naar VVE Beheer. Voor verder informatie, klik op de volgende link Opstalverzekering, schade claimen. Waar kan ik dat doen? Het gebouw heeft zes entreehallen. Vijf entreehallen beschikken over een fietsenstalling voor algemeen gebruik door bewoners. De ruimte in de stallingen is beperkt. Plaats daarom alleen fietsen die u regelmatig gebruikt. Fietsen die niet meer gangbaar zijn en in een verwaarloosde toestand verkeren worden uit de stallingen verwijderd. Bewoners aan de Daguerrestraat 3 – 49 beschikken niet over een stalling. Zij kunnen een verzoek indienen voor het gebruik van stalling die hoort bij een andere entreehal bij vve@ijburgblok5.nl. Als zij van een stalling gebruik gaan maken, moet een “Sleutelcontract” worden afgesloten en een borgsom worden betaald voor de sleutel van € 40,– per sleutel. Dit bedrag hangt samen met de kosten van een gepatenteerde sleutel. Voor het “Sleutelcontract” klik: Sleutelcontract fietsenberging. Fietskarren en zogenaamde kidcars mogen niet in de fietsenstalling worden geplaatst, daar is de ruimte niet geschikt voor. Fietsen en fietskarren mogen niet geplaatst worden in de parkeergarage of in een andere gemeenschappelijke ruimte. Het stallen van fietsen in fietsenstallingen is voor eigen risico. De vereniging aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade of diefstal. Nee, dat is niet toegestaan. De VvE beschikt over vijf fietsenstallingen voor gemeenschappelijk gebruik. De ruimten zijn beperkt en worden veel gebruikt. De ruimten zijn niet groot genoeg voor fietskarren en zogenaamde kidcars of Babboe bakfietsen. Deze fietskarren mogen ook niet in andere gemeenschappelijke ruimten of de parkeergarage worden geplaatst. Hinderlijk lawaai kan veel ongenoegens veroorzaken. Voorkom (op welk tijdstip dan ook) geluidshinder. Op maandag t/m zaterdag tussen 22.00 en 08.00 uur en op zon- en feestdagen mogen geen geluidshinder veroorzakende werkzaamheden zoals timmeren, boren, zagen, kloppen e.d. verricht worden. Ook mag tussen deze tijden geen muziek of ander geluid worden voortgebracht dat buiten de privé-gedeelten hoorbaar is. Wanneer geluidshinder zich toch voordoet, bespreek dat dan met degene(n) die dat veroorzaken. Meer informatie in het huishoudelijk reglement op de pagina “Reglementen“. Het is niet toegestaan rijwielen, bromfietsen, autopeds, kinderwagens, speelgoed of soortgelijke voorwerpen alsmede vuilniszakken, vuilnisbakken, wasgoed e.d. in de gemeenschappelijke ruimten te plaatsen en/of te houden. Ideeën over verfraaiing van de gemeenschappelijke ruimten zijn welkom op het e-mailadres: vve@ijburgblok5.nl. E.e.a. is na te lezen in het huishoudelijk reglement op de pagina “Reglementen”. Nee, de VvE heeft geen contract afgesloten om de ramen te laten wassen. Het gebouw beschikt ook niet over een wasinstallatie. De vele gevels zijn zeer verschillend, waarvan de meeste niet geschikt voor een wasinstallatie. Bovendien bevinden zich moeilijk bereikbare gevels aan de tuinen op de eerste verdieping. De VvE moet zich houden aan de arbo-normen en het Convenant Gevelonderhoud. Hierin staan regels voor veilige glasbewassing die binnen de branche van glazenwassers zijn afgesproken. Gebouwen die hoger zijn dan 10 meter mogen niet met de ladder worden beklommen. De meeste gevels zijn voor glazenwassers om genoemde redenen niet bereikbaar. De meeste ramen van de appartementen zijn van binnenuit aan de buitenkant te wassen. De VvE Joris Ivensplein heeft een glasverzekering afgesloten bij Centraal Beheer Achmea. Deze verzekering is een onderdeel van de “VvE Meerkeuzepolis”. De glasschades dienen rechtstreeks gemeld te worden bij Centraal Beheer op nummer 0800-0229955. Het relatienummer van de vereniging is 253802 en de glasverzekering is bekend onder polisnummer 15300604. Vervolgens neemt een reparatiebedrijf contact op voor herstel. Voor de glasverzekering geldt een eigen risico van € 60,–. Let wel: lees eerst de voorwaarden om te beoordelen of uw schade is gedekt. De huismeester is bereikbaar per telefoon: 06-53519270 of 020 4161472. Hij heeft een kantoor bij de slagbomen van de parkeergarage. Daar bevindt zich ook een brievenbus van de huismeester. De huismeester heeft diverse werkzaamheden en is slechts beperkt op de werkplek aanwezig. Voor de taken van de huismeester: zie pagina “Huismeester“. Blok 5 heeft een huismeester. Zijn naam is Rudi Nunes. Zijn belangrijkste taken zijn: De huismeester kan niet worden betrokken voor onderhoud in de woningen. Huurders kunnen MVGM Woningmanagement hiervoor soms inschakelen en eigenaren moeten daar zelf in voorzien. De huismeester is in dienst bij het bedrijf MMCleaning uit Diemen, waarmee de VvE ook een contract heeft voor het uitvoeren van schoonmaakwerkzaamheden. De huismeester voert ook schoonmaakwerk uit. Klik: telefoon huismeester. Het is niet toegestaan huisvuil, GFT-afval en grof vuil -zelfs niet tijdelijk- op portalen, in de toegangshal of elders in de gemeenschappelijke gedeelten en parkeergarage te deponeren. Dat is geregeld in art. 4.6.a van het huishoudelijk reglement van de VVE. Spreek elkaar aan op deze regel. Ook de huismeester zal bewoners hierop attenderen. Indien herhaaldelijk blijkt dat een bewoner niet wil meewerken, dan wordt deze aangesproken door het bestuur of een medewerker van MVGM Woningmanagement. U bent huurder. U huurt uw appartement via MVGM Woningmanagement van Orange Capital Partners (OCP) Alpha 1 Beheer B.V. die de eigenaar is van uw woning. Orange Capital Partners en eigenaar-bewoners zijn verenigd in de Vereniging van Eigenaars (VvE) Joris Ivensplein, VvE 46 Parkeerplaatsen en VvE 77 Parkeerplaatsen. In deze verenigingen worden afspraken gemaakt over het beheer en bestuur van de gemeenschappelijke delen zoals de liften, de entrees, de tuinen en de trapportalen. Alle afspraken die zijn en worden gemaakt over het gebruik van de appartementen en gemeenschappelijke delen gelden ook voor de huurders. MVGM Woningmanagement is de verhuurder van de huurappartementen. Orange Capital Partners (OCP) Alpha 1 Beheer B.V. is de eigenaar van de woningen. OCP kan haar woningen (vrije sector) ook te koop aan te bieden (aan de huidige huurders en anderen). Nee, uw inboedel is niet verzekerd via de VvE. De hoofdsplitsing (alle woningen, winkels en parkeergarage) heeft de opstal verzekerd via een opstalverzekering, inclusief het eigenaarsbelang. Hierin is de inboedel niet opgenomen. Elke bewoner kan het afsluiten van een inboedelverzekering zelf overwegen. Incidenteel wordt de VvE benaderd door een bewoner die een inbraak in zijn woning heeft geconstateerd, zonder braak. De VvE kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. Het is de verantwoordelijkheid van iedere bewoner zelf te zorgen voor preventiemaatregelen. Bijvoorbeeld door gepatenteerde sleutels en cilinders op de voordeur te plaatsen. Deze bieden de meest optimale bescherming tegen duplicatie voor een lange periode. Informatie o.a. bij de Sleutelspecialist. Adviezen van de politie zijn te lezen in de flyer Politie Keurmerk Veilig Wonen of op de site Samen tegen Inbrekers. Lees ook: SKG Beveiligingswijzer 2014. Lees meer over de intercominstallatie. Gebruikershandleiding intercominstallatie. Reparaties aan het bedieningstoestel in het appartement zijn voor rekening van de eigenaar Nee, dat is volgens het Huishoudelijk reglement VvE Joris Ivensplein 10 april 2019 niet toegestaan. Helaas is gebleken dat loslopende katten in de tuinen veel overlast veroorzaken. Met name in de nacht zijn de dieren nog al eens luidruchtig en verstoren zij de nachtrust van omwonenden. Ook komt het voor dat katten bij andere bewoners binnen sluipen, in situaties waarin dat niet gewenst is. In het huishoudelijk reglement is bepaald dat in de gemeenschappelijke ruimten niet mag worden gespeeld. De reden voor deze “strenge” regel is dat de gemeenschappelijke ruimten van ons wooncomplex niet zijn ingericht om te spelen. Gebeurt dat wel, dan ontstaat al gauw overlast voor andere bewoners of schade aan gemeenschappelijke eigendommen. In de praktijk is het van belang met dit artikel uit het huishoudelijk reglement wijs om te gaan. Hoe wordt voorkomen dat overlast wordt veroorzaakt en kunnen bewoners en hun kinderen genieten van het mooie wooncomplex? Spelen op de gangen is beslist niet toegestaan. Deze ruimten zijn daar niet voor bedoeld. In de gemeenschappelijke tuinen mogen kinderen alleen onder toezicht van een volwassene verblijven. Het veroorzaken van geluidsoverlast, zoals schreeuwen en gillen is onder alle omstandigheden niet toegestaan. Van de volwassene wordt verwacht dat hij de kinderen aanspreekt op ongewenst gedrag. De volwassene moet er op toezien dat kinderen niet op de balustrade klimmen, want dan ontstaan gevaarlijke situaties! De gemeenschappelijke tuinen zijn niet bedoeld als speelplaats. De borders met planten geven aan ons complex een mooie uitstraling, waardoor het wonen aantrekkelijk is. Dus alleen op de paden lopen en balspelen zijn niet toegestaan. Op het Joris Ivensplein, direct grenzend aan ons wooncomplex zijn goede publieke speelvoorzieningen ingericht die veilig zijn voor kinderen. In het huishoudelijk reglement kunt u meer lezen over wel wel en niet is toegestaan in ons wooncomplex. Waterschade wordt voorkomen door de kitnaden tijdig te vervangen. Schakel voor een duurzame vervanging van de kitnaden altijd een professioneel kitbedrijf in. Er zijn verschillende goede bedrijven. De VVE maakt voor de algemene ruimtes gebruik van het bedrijf AKAR. Waterschade door lekkende kitnaden betreft altijd schade door achterstallig onderhoud en wordt niet vergoed door de opstalverzekeraar. Alle herstelkosten komen voor rekening van de bewoner. Eén keer per jaar in april/mei. Op de agenda staat altijd: Voor de vergadering worden de eigenaren uitgenodigd. Dit zijn Orange Capital Partners (OCP) Alpha 1 Beheer B.V. (kan vertegenwoordigd worden door MVGM Woningmanagement) en de eigenaar-bewoners. De agenda wordt opgesteld door het bestuur en verzonden door VvE-Beheer. VvE-Beheer levert ook de financiële gegevens van de exploitatie en voor de begroting. Wanneer in uw appartement sprake is van acute lekkage, dan is het belangrijk dat u direct maatregelen neemt om (water)schade te beperken of te voorkomen. Sluit direct de hoofdkraan af in de meterkast van het appartement waar de lekkage zich bevindt. Wanneer het een lekkage in de woning van de buren betreft en de buren zijn niet aanwezig, dan kunt u de brandweer inschakelen. Als eigenaar kunt u de lekkage melden bij VVE-Beheer Rijswijk. Buiten de kantoortijden kunt u een voicemail bericht inspreken met de mededeling dat sprake is van acute lekkage (en eventuele waterschade). U wordt spoedig teruggebeld. VVE-Beheer zal u verder begeleiden. Klik hier voor de contactgegevens. Als huurder kunt u de schade melden bij MVGM. MVGM zal u verder begeleiden. Klik hier voor de contactgegevens. 2. Lekkage bij ramen door slijtage van rubbers Neem contact op met de huismeester. De huismeester heeft van de meeste ramen rubbers op voorraad. Deze worden zonder kosten verstrekt. Het aanbrengen van nieuwe rubbers valt onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar of huurder. 3. Lekkage in plafond of muur vanuit een bovenliggend (of aangrenzend) appartement De oorzaak van deze lekkage wordt vaak veroorzaakt door kierende kitnaden van douches, baden of door lekkende afvoeren van keukens. De schade en de oplossing moet tussen betreffende eigenaren worden geregeld. In sommige gevallen kan een beroep worden gedaan op de opstalverzekering, zie Opstalverzekering, schade claimen. Waar kan ik dat doen? 4. Lekkage door probleem aan het gebouw Bijvoorbeeld door problemen aan het dak of de gevel. Of een breuk in de (gemeenschappelijke) standleiding van rioleringen. Hiervoor is de VvE verantwoordelijk en kunt u contact opnemen met de huismeester. De huismeester beoordeelt in eerste instantie de aard en de oorzaak. De huismeester maakt zo nodig foto’s voorafgaande aan het herstel. Vervolgens geeft het bestuur van de VvE een opdracht aan een aannemer voor herstelwerkzaamheden. Lekkage (en waterschade) door achterstallig onderhoud wordt niet vergoed door de opstalverzekeraar. Alle herstelkosten komen voor rekening van de bewoner. Zie ook de veelgestelde vraag “Waterschade. Hoe kan ik dat voorkomen?” U belt met OTIS: 0800 – 0224752. Er zijn in het wooncomplex 6 liften. Geef het liftnummer door aan de telefonist. De responstijd bij opsluitingen in de lift is 60 minuten en bij storingen 180 minuten. Elke lift heeft een spreekluisterverbinding. Gebruikers van de liften die onverhoopt vast komen te zitten, kunnen in de lift direct contact maken het servicebedrijf, zodat een monteur snel ter plaatse kan zijn. Het stadsdeel Oost heeft een vergunning afgegeven voor de organisatie van een food en nonfood markt op het Joris Ivensplein aan TheRockGroup. Een aantal van onze appartementen ligt aan dit plein. Informatie van de organisatie: U bent een nieuwe bewoner. Als u een huurder bent, zorgt MVGM Woningmanagement dat uw naam in het belplateau van de entreehal wordt aangebracht. Bent u een nieuwe eigenaar? Vul het Naamplaatjesformulier voor VVE-Beheer Rijswijk in en stuur per post of per email naar VvE-Beheer te Rijswijk. Zij bestellen een bordje dat vervolgens wordt opgehangen door de huismeester. Orange Capital Partners (OCP) Alpha 1 Beheer B.V. (namens hen MVGM Woningmanagement) heeft voor haar huurders een servicecontract afgesloten voor de warmteset van NUON. Bij storingen aan de NUON-installatie kunnen huurders altijd het SMP (Storing Meld Post) van NUON bellen. Het telefoonnummer is 0800-0513. Eigenaar bewoners dienen zelf zorg te dragen voor de service aan de NUON-installatie. Het MJOP is het Meerjaren Onderhouds Plan. De belangrijkste taak en verantwoordelijkheid van een VvE is het (laten) onderhouden van de gemeenschappelijkde gedeelten in het appartementencomplex. Het onderhoud kan worden onderverdeeld in jaarlijkse uitgaven (bijvoorbeeld schoonmaak, energiekosten en acute reparaties) en uitgaven voor onderhoud op de langere termijn (bijvoorbeeld schilderwerk van gevels, groot onderhoud aan liften of daken, vervanging installaties). Elke VvE is sinds 2008 volgens het burgerlijk recht verplicht om onderhoud te plegen op de lange termijn en daarvoor plannen te ontwikkelen en gelden te reserveren. De plannen zijn ondergebracht in het MJOP. De VvE reserveert gelden voor het uivoeren van het MJOP. Klik voor meldpunten onderhoudswerkzaamheden aan gemeenschappelijke delen van het complex. Werkzaamheden aan het appartement zijn voor rekening van de eigenaar. Huurders kunnen mogelijk een beroep doen op de diensten van MVGM Woningmanagement. Incidenteel wordt de VvE benaderd over ongedierte in een woning. De VvE kan hierop niet worden aangesproken. Het is de verantwoordelijkheid van iedere bewoner hiervoor maatregelen te nemen. Ongedierte -zoals zilvervisjes en muizen- komt bijna in alle nieuwbouwcomplexen voor. De GGD in Amsterdam verstrekt adviezen hoe om te aan met ongedierte. Zie hiervoor de site van de GGD over dierplaagbeheersing. Helaas komt het voor dat ongenode bezoekers in het pand komen. Deze veroorzaken soms troep en vandalisme. De huismeester heeft de opdracht om ongenode bezoekers aan te spreken op de huisregels van het woon- en winkelcomplex. Het bestuur vraagt ook om de alertheid van de bewoners. Het complex heeft door de structuur zeer veel toegangsdeuren en delen zijn onderling met elkaar verbonden. Wees waakzaam en meldt onveilige situaties direct bij de politie. Met name door alertheid, optreden en melding door alle betrokken bewoners kan de veiligheid in en rondom het complex in stand blijven. Bij harde wind sluiten sommige deuren niet goed. Daar is weinig aan te doen. Controleer daarom altijd of een deur goed gesloten is. Eigenaren die een schade willen claimen aan het appartementsrecht moeten het schadeaangifteformulier invullen. Het ingevulde formulier verzenden naar VVE-Beheer, t.a.v. mevr. Prins, afdeling verzekeringen. Dit kan per post: Postbus 1192, 2280 CD Rijswijk of per mail: vve@vve-beheer.nl. Vervolgens wordt de schadeclaim in behandeling genomen. Voor de opstalverzekering geldt een eigen risico van € 250,–. Voor de glasverzekering geldt een eigen risico van € 60,–. Let wel: lees eerst de voorwaarden om te beoordelen of uw schade is gedekt. Ga voor het downloaden van de polisvoorwaarden naar de vraag “Opstalverzekering. Bij welke verzekeraar is het gebouw verzekerd?” Zie ook de vraag: “Eigenaarsbelang”. De hoofdsplitsing heeft voor het gehele woon- en winkelcentrum een gebouwenverzekering afgesloten bij Centraal Beheer Achmea. De VvE Joris Ivensplein heeft een glasverzekering afgesloten bij dezelfde maatschappij. Beide verzekeringsvormen vallen onder de “VvE Meerkeuzepolis”. Klik op de volgende link voor de taxatie waarop de opstalverzekering is gebaseerd: Taxatierapport Troostwijk 2012 Opstalverzekering. Ja, de woningverbetering(en), het zogenaamde eigenaarsbelang, is meeverzekerd onder de opstalverzekering. De opstalverzekering is afgesloten door de hoofdsplitsing van Blok 5 (alle woningen, de winkels en de parkeergarage). Wanneer u een woningverbetering (zoals luxe keuken, luxe badkamer of vaste tegel- of parketvloer etc) heeft aangebracht in uw woning dan bestaat voor schade aan dit eigenaarsbelang mogelijk dekking onder de opstalverzekering. Klik op de volgende link voor de taxatie waarop de opstalverzekering is gebaseerd: Taxatierapport Troostwijk 2012 Opstalverzekering. Heeft u schade aan een woningverbetering? Mogelijk kan een beroep worden gedaan op de opstalverzekering. Voor de schademelding kunt u een schadeformulier (inclusief eventuele foto’s, aankoopnota’s en hersteloffertes) zenden naar VVE Beheer. Voor verder informatie, klik op de volgende link Opstalverzekering, schade claimen. Waar kan ik dat doen? Rijdt niet in- of uit als het hek in beweging is gekomen. Bij elk hek heeft Heras instructies geplaatst voor het in- en uitrijden. De VvE Parkeren aanvaardt generlei aansprakelijkheid voor o.a. schade aan een voertuig (zie pagina “Reglementen“). Parkeerpas gestolen of vermist? Meldt dit via e-mail bij abo@interparking.nl. U ontvangt een e-mail terug, waarna u uw nieuwe pas kunt ophalen bij de huismeester. Het is toegestaan een laadpaal te plaatsen op uw privé parkeerplaats mits gebruik wordt gemaakt van de serviceprovider, NL MAB BV. Voor meer informatie verwijzen wij u naar hun website. Alle kosten voor het plaatsen en verwijderen van de laadpaal komen voor rekening van de aanvrager. Wanneer u huurder bent dan dient u altijd toestemming te vragen aan de eigenaar van de parkeerplaats. Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen. Houders van een parkeerpas kunnen 24 uur per dag in- en uitrijden. Kortparkeerders die parkeren met een parkeerkaartje uit de automaat kunnen inrijden van 7.00 – 21.30 uur en 24 uur per dag uitrijden. Syntrus Achmea (het fonds SAREF) is de eigenaar van het publieke deel van de parkeergarage en het winkelcomplex. Syntrus heeft CBRE afd. SCM Property Management te Amsterdam opgedragen om het winkelcomplex en de parkeergarage te beheren. Het praktisch beheer van de parkeergarage zoals het regelen van de toegang bij de slagbomen en de private hekken is opgedragen aan Interparking. Handleiding Invoeren kenteken via de betaalautomaat Om met uw kenteken de parkeervoorziening binnen te rijden dient u uw kenteken toe te voegen aan uw parkeerpas (Mifare kaart). Dit kan gedaan worden bij de betaalautomaat (bij de liften van het winkelcentrum). Om uw kenteken in te voeren of aan te passen kunt u uw kaart aanbieden bij de betaalautomaat. Selecteer vervolgens de knop “Mijn gegevens”, het volgende scherm verschijnt: LET OP: er mag maximaal 1 keer per pas en/of kenteken ingereden worden, het tweede kenteken wordt geweigerd. U kunt nu uw kenteken opgeven. De gegevens worden opgeslagen nadat u de knop Verder geselecteerd heeft. LET OP: een kenteken kan aan maximaal 1 pas gekoppeld worden. Om een tweede kenteken in te voeren of aan te passen drukt u op de knop kenteken 2 aanpassen en herhaalt u de stap hierboven. Bij vermissing van uw parkeerpas stuurt u een e-mail naar abo@interparking.nl. U ontvangt een e-mail van Interparking retour, waarin staat dat uw oude pas is geblokkeerd en een nieuwe is aangemaakt. Uw nieuwe pas kunt u hierna ophalen bij de huismeester. Interparking kan kosten in rekening brengen voor het leveren van een nieuwe pas. Het parkeersysteem werkt met kentekenherkenning. Heeft u een parkeerplaats achter een hek? U heeft toegang tot het hek waarachter uw parkeerplaats zich bevindt. De camera´s zijn zo opgesteld dat het kenteken goed wordt gelezen als u de pijlen van de rijrichting heeft gevolgd. Zie ook: Aanrijroute en cameraopstelling voor kentekenherkenning Alle eigenaren betalen maandelijks servicekosten voor een parkeerplek. De servicekosten van parkeerplekken van huurders worden betaald door Orange Capital Partners (OCP) Alpha 1 Beheer B.V. Deze kosten zijn versleuteld in de huursom. Het voorzieningenniveau in de parkeergarage is hoog. Daarom wordt voor een parkeerplek relatief meer servicekosten geheven dan voor een stallingsplaats in woningcomplexen elders op IJburg. De VvE 46 Parkeerplaatsen en de VvE 77 Parkeerplaatsen dragen de servicekosten af aan VvE Parkeren woon- winkelcomplex IJburglaan. Hierin heeft de eigenaar van het publieke deel van de parkeergarage de meeste stemmen. Ja, het is mogelijk om een contract af te sluiten voor het parkeren van een (extra) voertuig in het publieke deel van de parkeergarage. Informatie kan worden verkregen bij: Klantenservice Interparking, www.interparking.nl of Interparking Parkeergarage IJburg. Het verkopen van een parkeerplaats (vervreemden van een appartementsrecht) is geregeld in art. 28 van de statuten. Houdt rekening met de volgende procedure en regelvoorschriften: Achter de hekken zijn alle parkeervakken toegewezen. Er zijn dus geen vrije parkeervakken meer. Staat er een andere auto in uw parkeervak? Laat een bericht achter op deze auto. De VvE heeft geen mogelijkheden om hierin regelend op te treden. Nee, de meeste eigenaren en huurders beschikken over een stallingsplek achter de hekken. De parkeervakken achter de hekken zijn toegewezen. Het publieke deel van de parkeergarage is bestemd voor kortparkeerders. Eigenaren en huurders mogen deze plekken alleen kort benutten voor het in- en uitlaten van passagiers en goederen. Het publieke deel van de garage is eigendom van Syntrus Achmea en wordt beheerd door CBRE, afd. Shopping Centre Management. 19 Parkeerplaatsen in het publieke deel zijn toebedeeld aan huurders van de Alliantie (Vve Johan van der Keukenstraat). Het is mogelijk om bij CBRE, afd. Shopping Centre Management een contract af te sluiten voor het parkeren in het publieke deel. In de parkeergarage is geen bewaking aanwezig. Het parkeren is geheel voor risico van de parkeerder. Bij schade aan of diefstal van auto, motor of scooter dient u altijd uw eigen verzekeringsmaatschappij in te schakelen. De politie kan camerabeelden opvragen bij de huismeester als u aangifte heeft gedaan. Het controleren van camerabeelden is alleen mogelijk als de periode waarin het voorval zich heeft afgespeeld recent, bekend en van beperkte duur is. In artikel 5 van de algemene voorwaarden staat dat geen aansprakelijkheid wordt aanvaard voor diefstal en schade aan voertuigen. Lees meer: Algemene voorwaarden parkeergarage IJburg. Deze voorwaarden zijn op diverse plaatsen in de parkeergarage bekend gemaakt, alsmede op de website van de VvE. De tarieven voor het parkeren in het publieke deel worden bekend gemaakt door Interparking: Website Interparking parkeergarage IJburg. Onder het plein bevindt zich de parkeergarage. De laag tussen het plein en de garage is niet berekend op zware belasting. Om auto’s en goederenliften te weren zijn aan beide kanten van het plein paaltjes aangebracht. Deze mogen niet worden verwijderd. Het centrale plein aan de IJburglaan met de liften naar de parkeergarage behoort tot het woon- en winkelcomplex. Het behoort niet tot de openbare ruimte van de gemeente of het stadsdeel. Het plein wordt onderhouden en schoongemaakt in opdracht van de participanten in het woon- en winkelcomplex. Regelmatig worden er activiteiten georganiseerd door de winkeliersvereniging. De kosten van het onderhoud en de schoonmaak worden gedragen door de eigenaar van het winkelcomplex en voor een klein deel ook door de eigenaren van de appartementen. Zij betalen hieraan mee door een afdracht via de VvE Joris Ivensplein. Meer over het plein. De slotjes van de postkasten zijn pas goed gesloten als de sleutelopening volledig in verticale stand is gedraaid. Bij het niet volledig doordraaien van de sleutel is het mogelijk dat anderen uw postkast openen. De postkast lijkt gesloten te zijn, maar het slot is nog niet vergrendeld. Het openen kan dan op een eenvoudige manier met een willekeurig puntig voorwerp. Zie hieronder de voorbeelden van een goede en foute vergrendeling. Tijdens de jaarwisselingen worden alle postkasten van de bewoners preventief afgesloten met een klepvasthouder. Hierdoor is het niet mogelijk dat op deze dagen poststukken worden bezorgd. De belangrijkste besteldiensten houden hier ook rekening mee. Deze maatregel is genomen door de jaarvergadering van de VvE om vernieling door vuurwerk te voorkomen. De bewoners van appartementen worden via een bestuursbericht in december op de hoogte gesteld van deze sluiting. Meer informatie is te verkrijgen bij de huismeester. Hij draagt zorg voor de tijdelijke sluiting. Postkasten worden in het oude jaar van binnenuit geopend, vervolgens worden klepvasthouders aangebracht en deze worden in het nieuwe jaar weer verwijderd. Het bestuur heeft maatregelen genomen om de privacy te borgen. De VvE heeft een privacyverklaring. In deze privacyverklaring leggen wij uit hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens. We maken u in deze privacyverklaring helder welke persoonsgegevens wij verzamelen en voor welke doeleinden wij deze gebruiken. We leggen u ook uit hoe u uw gegevens kunt inzien, wijzigen of verwijderen. Waternet heeft een ezelsbrug voor wat wel het riool in mag: “De drie P’s: Poep, Plas en wc-Papier”. Wist u dat u van gebruikt frituurvet (en bakolie) biobrandstof wordt gemaakt. U kunt het vet/olie inleveren bij een Afvalpunt van de gemeente. Indien onverhoopt toch een opstopping is veroorzaakt, ga naar de veelgestelde vraag: Riolering. Wat moet ik doen als er problemen zijn? Veel kleine verstoppingen in de keuken en badkamer kunt u eenvoudig snel oplossen door het toepassen van een “plopper”. Deze is voor een paar Euro´s te krijgen bij de Blokker. De VvE laat in het vroege voorjaar een behandeling uitvoeren tegen overlast van spinnen in gemeenschappelijke ruimten. Alle toegangshallen en gemeenschappelijke balkons die grenzen aan de verdiepingsvloeren en de tuinen worden behandeld. Bewoners kunnen zelf overwegen of zij voor de ramen en deuren van hun appartement een behandeling tegen spinnen laten uitvoeren. Bij appartementen op de begane grond en aan de tuinen is een behandeling van buitenaf mogelijk. Voor de overige appartementen zal een bedrijf van binnenuit de buitenkant aanpakken. De kosten zullen ongeveer € 50 per appartement per jaar bedragen. Klik voor een bedrijf dat zich specifiek richt op IJburg. Lees ook: GGD, Informatie over spinnen. Op welke manier kunt u overlast van ze ervaren en wat kunt u doen om overlast te voorkomen? Lees ook: Glasbewassing. Komt er een glazenwasser voor de buitengevel? Lees ook: Ongedierte. Hoe kan ik dierplagen voorkomen en bestrijden? Door oplettendheid van alle bewoners zorgen we dat de leefbaarheid in ons woon- en winkelcomplex goed blijft. Leg contacten met (nieuwe) bewoners die op de zelfde verdiepingsvloer of entreehal wonen. Huurders mogen hun appartement alleen gebruiken als woonruimte ten behoeve van henzelf en personen die tot het huishouden behoren. Eigenaren mogen slechts onder strikte voorwaarden hun appartement onderverhuren als woonruimte. Verhuur aan toeristen is in ons wooncomplex nooit toegestaan. Meer informatie: Meer informatie: Het is niet is toegestaan om een appartement te verhuren aan toeristen; dat is in strijd met de splitsingsakte. Dat geldt ook voor Short stay verhuur of een bed & breakfast. Zie voor meer informatie: Huurders die een woning huren van Orange Capital Partners (OCP) Alpha 1 Beheer B.V. via MVGM Woningmanagement mogen de woning nooit onderverhuren. Dat beleid wordt strikt toegepast. Lees ook: Mailing MVGM Woningmanagement over onderhuur, 5 september 2014 De VvE Joris Ivensplein heeft een glasschadeverzekering afgesloten voor alle woningen van de VvE. Alle betrokken VvE’en hebben een verzekering afgesloten in verband met de bestuurdersverantwoordelijkheid. De inboedel in woningen is niet verzekerd. Elke bewoner kan het verzekeren van de inboedel zelf overwegen. Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen. Elke bewoner kan deze preventiemaatregelen zelf overwegen. Zie ook de veelgestelde vraag “Kitnaden. Hoe kan ik waterschade voorkomen?” Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen. Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen. Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Geef een reactie
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Mailing VVE-Beheer over verhuur door eigenaren, 8 september 2014.Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Related Images:
Geef een reactie
Related Images:
Related Images:
Geef een reactie
Related Images:
Related Images:
Geef een reactie
Related Images:
Related Images:
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.